آموزش های رایگان

آموزش جداسازی فرکانسی

آموزش جداسازی فرکانسی

آموزش جداسازی فرکانسی برای روتوش عکس

 

در این مقاله با روش کاربردی و محبوب Frequency Separation (جداسازی فرکانسی) در نرم‌افزار فتوشاپ آشنا می‌شویم و یک عکس پرتره را به‌صورت حرفه‌ای ویرایش می‌کنیم.

 

امروزه با پیشرفت روزافزون امکانات و نرم‌افزارهای گرافیکی، دیگر روش‌های قدیمی و غیرطبیعی روتوش تصاویر نیاز طراحان، عکاسان و حتی افراد عادی را برآورده نمی‌کند.

 

عکاسان حرفه‌ای برای رسیدن به یک نتیجهٔ عالی و فوق‌العاده طبیعی نیازمند روشی جدید هستند تا بتوانند لایه‌ها و بافت‌های پوست را از یکدیگر جدا سازند و تغییرات دلخواه را در لایه‌های مجزا اعمال نمایند، با این روش روتوش تصویر بسیار طبیعی صورت می‌پذیرد و هیچ‌گونه آسیب و تخریبی به پوست و بافت (روزنه‌های ریز روی پوست) سوژه نمی‌زنند.

 

گفتنی است که باتکیه‌بر شبکه‌های بزرگ اجتماعی از جمله اینستاگرام، تلگرام و فیسبوک بر روی تصاویر سلفی در چند سال گذشته، همهٔ ما نیازمند روشی ساده و درعین‌حال حرفه‌ای و کاربردی برای روتوش تصاویرمان هستیم.

 

جداسازی فرکانسی Frequency Separation

 

روش روتوش پوست Frequency Separation در حال حاضر محبوب‌ترین، حرفه‌ای‌ترین و درعین‌حال یکی از ساده‌ترین روش‌های روتوش پوست صورت و بدن بدون نیاز به هیچ‌گونه پلاگین و یا ابزار اضافی است.

 

در این روش شما با جداسازی بافت پوست و قراردادن آن بر روی دولایه متمایز از هم به‌راحتی می‌توانید یک روتوش بسیار طبیعی و حرفه‌ای داشته باشید.

 

به‌سادگی از این آموزش نگذرید زیرا مسیر ورود شما برای تبدیل‌شدن به یک روتوشر حرفه‌ای، به میزان مهارت شما در این تخصص بستگی دارد.


اگر جداسازی فرکانسی را به‌خوبی ندانید و تجربه‌ای نداشته باشید هرگز و هرگز به یک روتوشر حرفه ای تبدیل نخواهید شد.

 

با تمام وجود می‌توانم بگویم دانش و مهارت شما در جداسازی فرکانسی و استفاده درست از آن‌یکی از رمزهای موفقیت شماست.

 

  • با روش جداسازی فرکانسی قدرت در دست ماست.

 

می‌توانیم ویرایش‌های بسیاری را اعمال کنیم، به‌عنوان‌مثال ازبین‌بردن جای جوش، لک، خال، فرورفتگی و برآمدگی‌های روی پوست که به هر دلیلی مانند جراحت و عمل جراحی و غیره وجود دارد، ازبین‌بردن کک‌ومک، ساخت و جایگزین‌کردن بافت پوست برای مواقعی که پوست صورت سوژه ما به دلایلی دارای بافت مناسب نباشد.

 

ازبین‌بردن موهای مزاحم مانند ابرو یا مژه‌هایی که روی صورت افتاده‌اند، موهای بینی، ترمیم مشکلات نوری و رنگی پوست.

 

برق افتادگی و درخشندگی‌های مزاحم روی پوست را برطرف می‌کنیم.

 

ازبین‌بردن رگ‌های داخل چشم و صدها مثال دیگر که تمام این موارد را باید با روش جداسازی فرکانسی روتوش کنیم تا به شکل باورنکردنی واقعی و طبیعی به نظر برسند و رد پایی از خود در ویرایش عکس بجا نگزاریم.


تمامی آموزش‌های تخصصی و کامل روتوش با فتوشاپ در وبسایت روتوشر ، بر پایهٔ آموزش مقدماتی است که اگر روتوشرها آن را ندانند هرگز و هرگز نمی‌توانند متخصص روتوش شوند.

 

 

و یادگیری روش جداسازی فرکانسی یکی از آن مقدمات است که من در کلاس‌های حضوری در تمامی این سال‌ها، تأکید بسیاری بروی یادگیری آن داشته‌ام و اکنون تمام هنرجویان عزیزم جزو بهترین‌های ایران و دنیای وب هستند.

 

اکنون نیز این دورهٔ آموزشی را که پیش‌از این در کلاس‌های حضوری تدریس می‌کردم با شما به اشتراک می‌گذارم.

 

با تماشای کامل ویدئوها پی می‌برید که جداسازی فرکانسی یعنی قدرت روتوش و چقدر اهمیت بالایی در هنر، و کسب‌وکار شما دارد

 

ابتدا در این ویدئو سراغ مقدمه و توضیحات مهم دربارهٔ جداسازی فرکانسی و لایه‌ها ارائه شده است که برای شروع می‌بایست حتماً این ویدئو آموزشی را تماشا کنید.

 

  • زیرا در روش روتوش فرکانسی از چندین لایه استفاده می‌گردد، یک‌لایه برای جداکردن نور و سایه‌های تصویر و یک‌لایه برای جداکردن بافت (روزنه‌های پوست) تا بدین شکل ویرایش و ادیت عکس را در لایه‌های مجزا انجام دهیم که نتیجهٔ مطلوب به دست آوریم.

 

در ادامه و ویدیو دوم جداسازی فرکانسی را انجام می‌دهیم،لایه‌ها را از یکدیگر جدا و نام‌گذاری می‌کنیم.

 

دقت نمایید که در جداسازی فرکانسی به‌طورکلی مدرسین و روتوشرها برای لایه‌های جدا شده از نام LOW و HIGH استفاده می‌کنند که در ایران هم مرسوم است.

 

نام LOW برای لایه‌هایی استفاده می‌شود که در آن نور و سایه‌های تصویر قرار دارد و نام HIGH برای لایه‌هایی که در آن بافت پوست (روزنه‌ها) قرار می‌گیرد.

 

من معمولاً در دوره‌های آموزش روتوش به هنرجویان می‌گویم نام لایه‌ها را هرطور که راحت‌تر هستند انتخاب کنند، اما حتماً باید یک نام مشخص انتخاب کنید و بدون نام نباشد.

 

در نتیجه اگر با من همراه هستید، در این آموزش و در تمامی آموزش‌های بعدی، من از نام سایه یا نور (SAYE & NOOR) برای لایه‌های LOW استفاده می‌کنم تا مشخص باشد در این لایه چه چیزی قرار دارد.

 

  • در لایه‌های با نام سایه یا نور به یکنواخت‌سازی و صاف‌سازی پوست می‌پردازیم

 

و از نام بافت (BAFT) برای لایه‌های HIGH استفاده می‌کنم که در این لایه‌ها بافت پوست یا همان تکسچر قرار می‌گیرد و جای جوش، لک، زخم و … را ویرایش می‌کنیم.

 

 حتماً برای لایه‌ها نام مشخص انتخاب کنید تا در مراحل بعدی روتوش سردرگم نشوید، می‌توانید از هر نام دلخواه استفاده کنید

در ویدئو سوم به یکنواخت‌سازی پوست می‌پردازیم.

 

جهت تمرین و آموزش به سراغ برطرف‌کردن برق افتادگی روی بینی می‌رویم، این ویرایش را در لایهٔ نور و سایه انجام می‌دهیم و از ابزار بسیار کاربردی بنام mixer brush استفاده می‌کنیم، نحوه کار با این ابزار را فرامی‌گیریم و با به‌روزترین و حرفه‌ای‌ترین روش ممکن برق افتادگی روی بینی را اصلاح می‌کنیم، درعین‌حال بافت پوست حفظ می‌گردد.

 

Frequency Separation

 

در دورهٔ آنلاین آموزش روتوش برای عزیزانی که قصد ورود به بازار کار را دارند و می‌خواهند از مهارت خود کسب درآمد کنند، تمامی روش‌ها و ابزارها به‌صورت تخصصی‌تر و کامل‌تر توضیح داده شده است و شما را بی‌نیاز می‌کند از هرگونه آموزش دیگر چه حضوری و چه آنلاین. ( اینجاست )

 

در ویدئو چهارم از یادگیری جداسازی فرکانسی بعد از اصلاح و ترمیم برق افتادگی روی بینی به سراغ سیاهی زیر چشم می‌رویم و با روشی مشابه   اما با توضیحات تکمیلی‌تر سیاهی زیر چشم را رفع می‌کنیم.

 

اگر هنرجو دوره‌های سایت روتوشر نبوده‌اید، توصیه می‌کنم مهارت خود را در استفاده از ابزار Mixer Brush  افزایش دهید تا نتیجه کار عالی شود.

 

پس از اتمام ویرایش و یکنواخت‌سازی پوست در لایهٔ سایه (saye) و کار بر روی نورها، حال نوبت آن است که برویم سراغ لایهٔ بافت (Baft) و بروی ترمیم و اصلاح لکه‌ها و جوش‌ها بپردازیم.

 

آموزش جداسازی فرکانسی برای روتوش عکس

 

در ادامه از ابزار Clone Stamp استفاده می‌شود که می‌توانید آموزش جامع و کامل این ابزار را مشاهده نمایید. ( اینجاست )

 

توصیه اکید مدرس به شما: تماشای ویدئوی آموزش کار با ابزار کلون استامپ و افزایش مهارت در استفاده از این ابزار

بازگشت به لیست

این مطالب پیشنهاد میشود

دیدگاه در

  1. M گفت:

    واقعا خیلی خوب و با حوصله توضیح دادید.ممنون از شما

    1. هادی حصاری گفت:

      خیلی ممنون و سپاسگزاریم از شما

  2. 9940014930 گفت:

    خوب بود ولی تایمش زیاد بود

  3. ناشناس گفت:

    سلام ممنون بابت اموزشتون
    جداسازی فرکانسی چه مرحله ای باید صورت بگیره
    من انالیز چهره انجام دادم و چندلایه و گروه روی لایه اصلی انجام دادم یعنی قبلش از لایه اصلی کپی گرفته بودم
    بعد انالیز چهره انجام دادم ولی اعمال نمیشه

    1. حصاری گفت:

      سلام و وقت بخیر،ممنون از شما بابت نظرتون و خوشحالیم آموزش های روتوش عکس براتون مفید بوده.
      معمولا جداسازی فرکانسی بهتر هست که بعد از مراحل آنالیز و تغییر فرم صورت بگیره. شما بعد از تغییر و ویرایش های اولیه(قبل از رفتن به سراغ جداسازی). ابتدا بالاترین لایه را انتخاب کنید، سپس کلیدهای ترکیبی ctrl+alt+shift+E
      را بزنید. با این کار در بالاترین لایه، یک لایه جدید ساخته خواهد شد که حاوی تمامی ویرایش های قبل از خودش هست. حالا جداسازی را بر روی این لایه جدید انجام دهید. درون فیلم های آموزشی به این مورد اشاره شده عزیزم

  4. حدیث گفت:

    سلام وقت بخیر برای ورود به سایت کد ارسال نمی شود

    1. حصاری گفت:

      حدیث عزیز سلام، امیدوارم از آموزش جداسازی فرکانسی برای روتوش عکس بهره برده باشید. برای ورود به سایت تست گرفتم و مشکلی نبود.
      لطفا سایت رو رفرش کنید و دوباره امتحان کنید.
      ممنون میشیم از شما که اگر با کارکرد سایت مشکل داشتین حتما در تلگرام،واتساپ،پیامک به ما اطلاع بدین تا سریعتر براتون رفعش کنیم.

  5. ریحانه گفت:

    عالی بود

    1. حصاری گفت:

      سلام، ممنون بابت نظرتون. امیدوارم آموزش جداسازی فرکانسی برای روتوش عکس مفید بوده باشه و استفاده کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *