آموزش های رایگان

آموزش سیاه‌وسفید کردن عکس

آموزش سیاه‌وسفید کردن عکس

آموزش سیاه‌وسفید کردن عکس در فتوشاپ

 

مقاله آموزش سیاه‌وسفید کردن عکس در فتوشاپ به دلیل درخواست کاربران تهیه شد تا بتوانند به‌راحتی و سادگی تبدیل عکس رنگی به سیاه و سفید با فتوشاپ را انجام دهند.

امروزه عکاسی جزو سرگرمی‌ها و البته علاقه‌مندی‌های بسیاری از هم‌وطنان شده است و با وجود فراگیری تلفن‌های موبایل که پیشرفت خوبی در دوربین‌های عکاسی آنها صورت‌گرفته است همه ما یک دوربین عکاسی همراه خودمان داریم.

 

از دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی گرفته تا دوربین موبایل‌ها امکان عکاسی به‌صورت رنگی یا سیاه‌وسفید را داریم، همچنین می‌توان عکس‌ها را رنگی ثبت کرد و درون دوربین یا موبایل به سیاه‌وسفید تبدیل کرد.

 

نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی هستند که خیلی ساده و راحت تصاویر رنگی را به سیاه‌وسفید تبدیل می‌کنند که این بار ما برای سیاه و سفید کردن عکس به سراغ پیشرفته‌ترین و محبوب‌ترین آنها می‌رویم یعنی فتوشاپ.

 

آموزش سیاه‌وسفید کردن عکس

 

 

سیاه‌وسفید کردن عکس رنگی در فتوشاپ روش‌های مختلف و البته پیچیده‌ای دارد که من در این دوره تصمیم گرفتم 2 روش ساده درعین‌حال مفید و کاربردی را به شما آموزش دهم، بخصوص برای عزیزانی که مبتدی هستند. این آموزش‌ها ساده است اما نتیجه کارتان خیلی زیبا و جذاب می‌شود.

 

چرا عکس سیاه‌وسفید برای ما جذاب به نظر می‌رسد؟

در طبیعت رنگ‌ها توجه ما را به خود جذب کرده و منجر به جلب نظر ما می‌شوند اما کماکان تصاویر فاقد رنگ و سیاه‌وسفید بخشی از حرفه عکاسی است و ابزار نمایش قدرتمندی از یک روح هنری هستند.

 

  • آیا تاکنون به‌عکسی نگاه کرده‌اید و خیلی سریع تحت تأثیر حس عکس قرار بگیرید؟ این مورد حس عکس نامیده می‌شود.

 

می‌تواند صحنه یک خیابان باران‌خورده باشد یا تصویر گرم و دوست‌داشتنی یک غروب. درهرصورت استفاده از عکاسی سیاه‌وسفید روش خوبی برای انتقال حس در عکاسی شماست. معمولاً تصویر سیاه‌وسفید تیره، سرد و غم‌انگیز به نظر می‌آید اما این بدان معنا نیست که نمی‌تواند به‌خوبی در مورد تصاویر شاد عمل کند.

 

رنگ می‌تواند یک آیتم باشد و می‌تواند به جذابیت یک عکس افزوده یا برخلاف آن جذابیت آن را بکاهد.

 

از خودتان بپرسید آیا این تصویر منحصراً وابسته به رنگ است و رنگ‌های درون تصویر حرفی برای گفتن به مخاطب یا انتقال احساس خاصی را دارند یا خیر.

 

گاهی رنگ‌ها می‌توانند باعث سردرگمی و گیج شدن بیننده شوند و ممکن است باعث شوند عکس پیچیده به نظر برسد. ممکن است بعضی از افراد واقعاً روی رنگ‌ها تمرکز نکنند چون تعداد رنگ‌ها بیش از حد زیاد است اما اگر عکس سیاه‌وسفید باشد، تشخیص و تمیز جزئیات آن راحت‌تر است و بیننده می‌تواند روی سوژه عکس متمرکز شود.

 

اگر می‌خواهید افراد با تماشای عکس‌هایتان روی خودتان تمرکز داشته باشند و حواسشان به پس‌زمینه و اطراف یا تنوع رنگ‌ها جلب نشود، عکس‌های هنری و تأثیرگذار و … ایجاد کنید. سبک عکس‌های سیاه‌وسفید بهترین انتخاب هستند.

عکس‌های سیاه‌وسفید در مقایسه با عکس‌های رنگی بسیار چشمگیر هستند.

 

سیاه‌وسفید کردن عکس

 

عکس‌های سیاه‌وسفید جایگاه ویژه‌ای در رسانه‌های اجتماعی دارند و عکاسی تک‌رنگ طرف‌داران زیادی پیدا کرده است.


دوربین‌های عکاسی و موبایل‌ها این امکان را دارند تا هم در مرحله عکاسی و هم پس از عکاسی تصاویر را سیاه‌وسفید کنید. این ویژگی به شما کمک می‌کند خیلی ساده عکس‌های سیاه‌وسفید بسازید و نتیجه کار را بلافاصله در نمایشگر ببینید؛ بنابراین مسئولیت این تصمیم‌گیری، عکاسی سیاه‌وسفید یا رنگی، برعهده شما است.

 


تصمیم‌گیری برای انتخاب بین این دو اغلب می‌تواند فرایند پردردسری باشد. اگرچه تصمیم‌گیری آگاهانه بین یک تصویر رنگی و یک تصویر سیاه‌وسفید مهارتی است که نیازمند تمرین و آزمون و خطاست، در نهایت انتخاب به شخص خود شما بستگی دارد.

 


عکس رنگی یا سیاه‌وسفید؟

این دو مقوله به‌هیچ‌وجه قابل قیاس نیستند، نه رنگ می‌تواند جای عکاسی سیاه‌وسفید را بگیرد، نه تونالیته‌های سیاه‌وسفید می‌تواند جانشین رنگ شود. خیلی وقت‌ها عکسی را به‌صورت رنگی می‌گیریم، آن را سیاه‌وسفید می‌کنیم، می‌بینیم که بهتر می‌شود، یا بالعکس آن را سیاه‌وسفید می‌کنیم، می‌بینیم عکس بدتر می‌شود و اصلاً بی‌معنا می‌شود.

 


رنگ عنصری است که باید بخشی جدانشدنی از یک اثر باشد. عکس رنگی عکسی است که شما نتوانید رنگ را از آن حذف کنید؛ یا عکس سیاه‌وسفید، عکسی است که اگر قرار باشد رنگ به آن اضافه شود، خراب شود.

 


گاهی واقع‌گرایی مدنظر ما است، در آن صورت شاید عکاسی رنگی به ما کمک کند، به‌خاطر این‌که رنگ بخشی از واقعیت است. موضوعی که رنگی عکاسی شود، واقعی‌تر به نظر می‌رسد. وقتی رنگ‌های مختلف به تونالیته‌های سیاه‌وسفید تبدیل می‌شوند، در حقیقت به‌نوعی واقعیت را تغییر داده‌ایم.

 

آموزش سیاه‌وسفید کردن عکس در فتوشاپ

 

عکس‌هایی که به‌صورت سیاه‌وسفید گرفته می‌شوند برجسته هستند، مهم نیست با چه هدفی گرفته شده‌اند و چه مدت از زمان آنها گذشته است، هنوز یک پیام دراماتیک را منتقل می‌کند حتی اگر سال‌ها پیش گرفته شده و امروز دیده می‌شود.

 

عکس‌های سیاه‌وسفید مدت طولانی‌تری نسبت به‌عکس‌های رنگی در ذهن و خاطر باقی می‌مانند.

 

باتوجه‌به رواج عکس‌های رنگی، گرایش افراد به دلیل خلاقانه و منحصربه‌فرد بودن عکس‌های سیاه‌وسفید به این سمت برگشته است.

 

بهترین نتایج عکس‌های سیاه‌وسفید این است که شکل واقعی سوژه را نشان می‌دهد. جزئیات نیز واضح‌تر می‌شود. بیننده تصویر نیز آن را می‌بیند و در مورد عکس قضاوت می‌کند نه رنگ‌های خاصی که در آن به‌کاررفته است.

 

 

درست همان‌طور که هنرمندان قرن‌ها از رنگ در نقاشی استفاده کرده‌اند تا احساس را نشان دهند، رنگ‌ها در عکس نیز می‌توانند فضای احساسی یک تصویر را شکل دهند. رنگ پیام‌آور قدرتمندی است که می‌تواند احساسات بیننده را تحت تأثیر قرار داده، بین ایده‌ها ارتباط برقرار کرده، و چشم‌ها را به‌طرف یک تصویر هدایت کند.

 

اولین چیزی که هنگام انتخاب بین عکس رنگی یا سیاه‌وسفید باید در نظر بگیرید، در واقع خود رنگ است! از خودتان بپرسید؛ چه چیزی است که شما را به سمت یک تصویر می‌کشد؟ اگر متوجه شدید که رابطه بین رنگ‌های متمایز در تصویر شما مهم هست، رنگ بهترین گزینه شماست.

عکس‌های رنگی همیشه به طور موفقیت‌آمیز به سیاه‌وسفید تبدیل نمی‌شوند.

 

تبدیل عکس رنگی به سیاه‌وسفید

 

انسان جهان را به‌صورت رنگی می‌بیند، و یک تفسیر از جهان به‌صورت تک‌رنگ به ما وقفه‌ای برای بررسی کردن می‌دهد. در هر دو مورد، حذف رنگ از یک تصویر به بیننده کمک می‌کند تا بر آنچه که در یک تصویر اتفاق می‌افتد تمرکز کند.

 

باتوجه‌به عدم وجود نشانه‌هایی که ما به طور طبیعی در تصاویر رنگی به دنبال آنها می‌گردیم، بیننده تمایل دارد به یک عکس از نزدیک‌تر نگاه کند تا آنچه را که در تصویر اتفاق می‌افتد «بخواند». زمان مشاهده کندتر به این معنی است که تصویر زمان بیشتری با بیننده ارتباط برقرار می‌کند، احساسات را به میزان بیشتری انتقال می‌دهد.

 

تصاویر سیاه‌وسفید تأکیدی بر نور، شکل، یا بافت ایجاد می‌کنند. اگر محتوای عکس مهم‌تر از رنگ سوژه است، یا شما احساس می‌کنید که رنگ در یک عکس تنها حواس بیننده را از پیامی که می‌خواهید تصویر انتقال دهد پرت می‌کند، آن‌وقت عکاسی در حالت سیاه‌وسفید احتمالاً انتخاب خوبی است.

 

در عکاسی سیاه‌وسفید، تمرکز از رنگ‌ها به تن‌ها تغییر می‌کند؛ بنابراین در یک تصویر سیاه‌وسفید، سوژه‌هایی مثل دود، سایه‌ها، تغییرات ظریف و نامحسوس در نور و گردوغبار واضح‌تر می‌شوند. به دلیل ارتباط ما با این سوژه‌ها و ظاهر ماورایی آنها، حس درام می‌تواند در یک تصویر سیاه‌وسفید آشکارتر از یک تصویر رنگی شود.

 

اغلب یک عکس رنگی اگر بیش از حد رنگ داشته باشد، خیلی شلوغ یا پیچیده به نظر می‌رسد. گاهی اوقات تبدیل تصویر به سیاه‌وسفید راهی برای جداکردن آیتم ها به تصویری است که برای چشم‌ها ساده‌تر است.

 

روش سیاه‌وسفید کردن عکس

 
 
 
  • امیدوارم با آموزش سیاه‌وسفید کردن عکس به‌صورت حرفه‌ای شما را علاقه‌مند به یادگیری ویرایش و دست‌کاری تصاویر کرده باشم. اگر مشتاق یادگیری بیشتر هستید می‌توانید در مقاله آموزش ادیت عکس در این صفحه ویدئوهای بیشتری را تماشا کنید و به‌راحتی تصاویر خودتان و عکس‌هایی که دارید را ادیت کنید.

 

 

در اکثر آموزش‌ها از نرم‌افزار فتوشاپ استفاده کرده‌ام زیرا جزو بهترین برنامه‌های ویرایش و تبدیل عکس رنگی به سیاه‌وسفید است، هرچند نرم‌افزار تبدیل عکس رنگی به سیاه‌وسفید در بازار و مارکت ها بسیار زیاد است و تنوع بالایی دارد چه برای سیستم‌های کامپیوتر و چه برای گوشی‌های همراه، شما می‌توانید با هرکدام که راحت‌تر هستید کار کنید.

 

 

همچنین آموختن ویرایش و پردازش عکس باعث می‌شود بیشتر با دوربین یا موبایل عکاسی کنید که همین امر موجب می‌شود نگاهی متفاوت به پیرامون زندگی خود داشته باشید. عکاسی نگاه شما را متفاوت می‌کند و بینش جدیدی به شما می‌دهد.

 

عکاسی باعث می‌شود به جزئیات اطراف خود با دقت بیشتری بنگرید و نگاه کنید، این نگاه با دقت و ریزبینانه روی دیگری از حقیقت هستی را به شما نشان خواهد داد. چیزهایی که در همین نزدیکی بوده و هست اما هرگز آنها را ندیده‌اید.

 

یکی از تمرین‌های حضور در لحظه حال و لذت از دقایق زندگی روی‌آوردن به هنر عکاسی است، شما کمتر فکر می‌کنید و بیشتر توجه. این توجه در لحظه حال به هرآنچه در حال رخ‌دادن است شما را از تنش‌ها، اضطراب‌ها و نگرانی‌های بی‌مورد رها می‌کند.

 

بازگشت به لیست

این مطالب پیشنهاد میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *