دوره ذهن آگاهی

دوره ذهن آگاهی

دوره ذهن آگاهی

ذهن آگاهی یا حضور در لحظه

دوره ذهن آگاهی برای چیست؟ ذهن آگاهی یا حضور در لحظه، یعنی فهمیدن اینکه در درون ما و نیز در محیط اطراف ما در زمان فعلی(حال و اکنون)  بدون هرگونه قضاوتی چه چیزی در حال روی دادن است.

 

ما از طریقِ تمرین و پرورشِ آگاهی می‌آموزیم چگونه در زمان حال زندگی کنیم و اندیشیدن به گذشته و نگران شدن از آینده را کنار بگذاریم. ذهن آگاهی روشی مدرن برای فرار از خیالات و اقامت در زمان اکنون است. شکلی متفاوت از نگاه به زمان اکنون و حضور دائم در الان.

 

ذهن آگاهی (mindfulness)  می‌تواند در رسیدن به آرامش و لذت بردن عمیق و بیشتر از زندگی، رهایی از نگرانی آینده و همچنین حسرت‌های گذشته و  بالابردن راندمان کاری، تاثیر مثبت داشته باشد.

در زندگی امروزه ما دائما به واسطه‌ی گوشی‌های هوشمند، رسانه‌های اجتماعی، حجم کار رو به افزایش و روابط و نیازهای توأم با آن، گرفتار حواس پرتی می‌شویم. ذهن آگاهی، توانایی حضور کامل در زندگی پرمشغله‌ی روزمره و لذت بردن از انواع تجربیات را به ما می‌دهد.

 

ذهن آگاهی یک عامل زیربنایی مهم برای رسیدن به رهایی است. زیرا روشی موثر و قوی برای خاموش کردن و توقف فشار‌های دنیا و یا فشار‌های ذهنی خود فرد می‌باشد. حضور ذهن صحیح بدان معنا است که شخص آگاهی خود را از گذشته و آینده به حال حاضر معطوف کند.

 

زمانی که فرد در حال حاضر حضور داشته باشد، واقعیت را با تمام جنبه‌های درونی و بیرونی اش می‌بیند و در می‌یابد که ذهن به دلیل قضاوت و تعبیر و تفسیر‌هایی که انجام می‌دهد دائما در حال نشخوار و گفتگوی درونی است.

 

ذهن آگاهی

 

ذهن آگاهی یا حضور ذهن به معنای آگاهی از افکار، رفتار، هیجانات و انگیزه‌ها است به طوری که بهتر بتوانیم آن‌ها را مدیریت و تنظیم کنیم. به عبارت دیگر ذهن آگاهی به معنای توجه کردن به شیوه‌ای خاص است.

 

یعنی توجه و تمرکزی که سه عنصر در آن دخالت دارد:

  1. بودن در حال حاضر
  2. هدفمندی
  3. قضاوت نکردن

این نوع توجه موجب افزایش آگاهی، شفافیت و وضوح و پذیرش واقعیت حال حاضر می‌شود.

 

ذهن-فکر

فکر فقط فکر است!

تمرین حضور ذهن این توانایی را به فرد می‌دهد که دریابد «افکار صرفا افکار هستند» و زمانی که می‌فهمد افکارش ممکن است حقیقت نداشته باشند راحت‌تر می‌تواند آن‌ها را رها کند.

 

انسان همواره پیام‌ها یا صدا‌هایی را از طریق ذهن استدلالی خود می‌شنود، بسیار مهم است که وی از پیام‌هایی که در طی فکر کردن از ذهن خود می‌شنود آگاه باشد، درگیر افکارش نشود و بتواند آن‌ها را رها کند.

 

فرد با مشاهده دقیق واقعیت درونی خود درمی‌یابد که خوشحالی، کیفیتی نیست که وابسته به عناصر بیرونی و تغییرات دنیای بیرون باشد و زمانی اتفاق می‌افتد که فرد وابستگی به افکار، موضع گرفتن و برنامه‌های ذهنی از پیش تعیین شده را رها کند و در نتیجه رفتار‌های خودکاری را که برای رسیدن به موقعیت‌های لذت آور یا فرار از موقعیت‌های دردناک انجام می‌دهد، کنار بگذارد و به رهایی برسد.

 

یکی از اصول مهم در حضور ذهن «رها کردن» Letting go است. ما به طور کلی به خیلی چیز‌ها چسبیده‌ایم: به باورهایمان، رویداد‌های خاص، زمان‌های خاص، یک منظره، یک خواسته و … زمانی که یاد بگیریم این چیز‌ها را رها کنیم، نسبت به آن‌ها آگاهی و پذیرش بیشتری کسب می‌کنیم و بدین ترتیب مشکلات و مسائل را با ذهنی شفاف‌تر و گشوده‌تر بررسی خواهیم کرد.

 

حضور-در-لحظه

 

تأثیرات بسیار شگرف ذهن آگاهی در زندگی:

نخست، به شما کمک می‌کند در لحظه زندگی کنید. زمانی که ذهن آگاهی را در خودتان بپرورانید، به چیزهایی که در لحظه، در اطراف شما وجود دارند، توجه می‌کنید و دیگر به گذشته‌ای که توانایی تغییر و آینده‌ای که توان پیش‌بینی کامل آن را ندارید، فکر نمی‌کنید.

 

از افکار، احساسات، کلمات و اَعمال خود آگاه هستید و تأثیر آنها بر دیگران را درک می‌کنید. این خودآگاهی به این معناست که شما به دیگران توجه کامل می‌کنید، حرف‌هایی نمی‌زنید که ناخواسته سبب رنجش آنها شود و قادر هستید در لحظه، قدردان وقایع مثبت زندگی‌تان باشید.

 

ذهن آگاهی همچنین کمک می‌کند تا بیشتر احساس رفاه کنید. افزایش ذهن آگاهی به‌مرور زمان، منجر به کاهش استرس و به‌هم‌ریختگی خلق‌وخو می‌شود. ذهن آگاهی به پروراندن حس همدلی کمک می‌کند و سبب افزایش رفتارهای نوع‌دوستانه می‌شود.

 

 تأثیر مثبت بر مغز، محققان دریافته‌اند که ذهن آگاهی، تراکم ماده‌ی خاکستری مغز را در نواحی مرتبط با یادگیری، کنترل احساسات و حافظه بالا می‌برد.

 کاهش اختلالات خواب و افزایش کیفیت خواب.

باعث می‌شود که بدن خودش را بازیابی کند و به آرامش برسد.

ذهن-آگاهی-در-زندگی

 

تمرین ذهن آگاهی باعث می‌شود که سیکل استرس کمتر بشود و در شیمی بدن ما تغییراتی ایجاد شود تا تولید هورمون‌ها برای افزایش سیستم ایمنی بیشتر شود. با تمرینات ذهن آگاهی بیماری‌های زیادی کاهش پیدا می‌کند، سلامتی و دوام عمر و حیات ذهن و بدن بیشتر می‌شود.

 

بسیاری از افرادی که مریض می‌شوند به‌خاطر عوامل فیزیولوژیکی نیست که بیمار می‌شوند، بلکه به‌خاطر ترس از بیمار شدن، بیمار می‌شوند. ذهن آگاهی نگرانی‌ها و استرس را کم می‌کند.

 

مهمترین ویژگی ذهن آگاهی را «بودن در لحظه‌ی حال» تشکیل می‌دهد. بودن در لحظه‌ی حالی که البته به وقوع پیوستن آن مستلزم «تمرین و تکرار» می‌باشد، اما در نهایت می‌تواند مهمترین تحولات و پیشرفت‌های مثبت را در راه رسیدن به موفقیت برای ما ایجاد کند.

دوره ذهن آگاهی

یکی از ویژگی‌های انسان سالم و موفق، کسب مهارت‌های لازم برای مدیریت بر خود (رفتار، هیجان،احساسات، ذهن و …) است.

 

با توجه به مشغله‌های مختلف روزمره، نشخوار‌های فکری مداوم و شرایط پر استرسی که پیرامون اکثریت ما وجود دارد، اهمیت مدیریت کردن بر ذهن بیش از پیش نمایان می‌شود. برای مدیریت ذهن لازم است قوانین ذهن را به درستی شناخته و با مدیریت بر آن، از حداکثر توانمندیش بهره برد.

 

ذهن آگاهی راهکاری موثر برای دستیابی به حداکثر توانمندی ذهن و مدیریت بر آن است.

 

زین جهت تصمیم گرفتیم یکی از بهترین دوره‌های آموزش ذهن آگاهی را به‌صورت کاملاً رایگان در اختیار مخاطبان عزیز وبسایت روتوشر قرار دهیم.

 

مدرس این دوره دکتر جان اولمن، استاد دانشکدهٔ  مدیریت اندرسون دانشگاه کالیفرنیا و لس‌آنجلس است.

 

او با رهبران صنعت‌های مختلف همکاری می‌کند و مشاوره می‌دهد، مانند: اپل، سیسکو، دیزنی، ناسا، یاماها، نایک و شرکت‌های دیگر.

بخش کوتاهی از این دوره با ارزش را در زیر تماشا کنید

مطالعات دانشمندان ثابت می‌کند که حضور ذهن منجر به بهبود سلامتی، عملکرد و تندرستی می‌شود. به همین دلیل هم هست که کمپانی‌های مهم و بزرگی مانند گوگل برای کارمندانش برنامه‌های حضور ذهن اجرا می‌کند.

 

 پروفسور UCLA و مدیر اجرایی دکتر John Ullmen درباره پایه و اساس حضور ذهن توضیح می‌دهد و روش‌های گام به گامی را معرفی می‌کند که هرکسی می‌تواند از آنها استفاده کند.

تمامی تکنیک‌های معرفی شده با مطالعات اثبات شده‌اند و اثرگذاری آنها بر روی نحوه کنار آمدن با استرس، نگرانی، ترس، وحشت و تردیدهای شخصی و همچنین افزایش اعتمادبه‌نفس، عملکرد و ارتباط با دیگران تأیید شده است.

 

امیدواریم از این دوره که با تلاش بسیار تهیه و دوبله شده است لذت ببرید و نظر خود را با ما درمیان بگذارید.

اگر همچنان مایل به رشد و شکوفایی در زندگی و شغل خود هستید، پیشنهاد می کنم مقاله اهمال‌کاری را مطالعه نمایید

اهمال‌کاری و به تعویق انداختن کارها

مقاله منتخب در زمینه مهارتهای زندگی
برنامه درسی خالی است
قیمت رایگان
مدرس هادی حصاری
مدت زمان 1 ساعت
ثبت نام شده 2033 دانشجو
زبان فارسی
رایگان – خرید دوره
در حال اعتبار سنجی لطفا منتظر بمانید ...
پشتیبانی