مقالات

آموزش ادیت عکس

آموزش ادیت عکس

آموزش ادیت عکس

در مقاله آموزش ادیت عکس نگاهی خواهیم انداخت به  اهمیت این هنر در جهان امروز، زندگی و تجارت . موارد مهمی را درباره  ویرایش تصاویر آموزش می بینیم.

 

ایجاد تغییر در یک فایل خام تصویری و دست‌کاری عکس را، ادیت عکس، ویرایش عکس یا روتوش عکس  می گوییم.

 

در واقع هر سه این تعاریف یک معنا را می دهند، یعنی دستکاری تصویر. هم خانواده آنها در زبان انگلیسی نیز چنین است:

image manipulation ، photo edit ، image editing ، retouching

 

آموزش ادیت عکس

 

 

انجام ویرایش‌های مناسب و خلاقانه بر روی تصاویر می‌تواند در جذابیت عکس‌ها بسیار مؤثر باشد و حتی یک عکس معمولی را به یک عکس جذاب و منحصربه‌فرد مبدل سازد.

 

ویرایش عکس یک عمل خلاقانه، ابتکاری، زیبایی‌شناختی تلقی می‌شود. ویرایش تصاویر می‌تواند عادی‌ترین تصاویر را نیز فوق‌العاده نشان دهد.

 

درباره تاریخچه ویرایش عکس، ظهور و شکل‌گیری ادیت عکس و مزایا و معایب دست‌کاری تصاویر در محیط وب بسیار مقالات نوشته شده است، ما قصد داریم نکات مهم ادیت عکس، اهمیت یادگیری ادیت عکس و موقعیت تجاری و درآمدزایی آن را مورد بررسی قرار دهیم. بلکه این مقاله ارزشمند باشد و به بالابردن آگاهی خواننده و جستجوگر کمک کند.

 

ویرایش و ادیت عکس فرایندی است پس از عکاسی، در ادامهٔ مقاله ما قصد داریم دربارهٔ این موضوع گفتگو کنیم و به مراحل عکاسی کاری نخواهیم داشت.

 
 
 

ویرایش عکس از جایگاه بالایی در سراسر جهان برخوردار است و ​خدمات ویرایش عکس این روزها بسیار مهم و پرسود است.
اگر کسی می‌خواهد تجارت یا پروژه فروش خود را افزایش دهد، پس کاملاً به خدمات ویرایش عکس نیاز دارد.

 

ادیت عکس ارزشمندترین قسمت تجارت الکترونیکی است. این به افزایش فروش و رشد تجارت شما کمک می‌کند.

 

شاخه های ادیت عکس

انواع مختلفی از خدمات ادیت عکس وجود دارد. بسیاری از آن ساده و نوع دیگری از آن بسیار سخت و حرفه ای است. کسب و کارها نه‌تنها از اهداف تبلیغات آنلاین بلکه از موارد آفلاین نیز به ویرایش عکس نیاز دارد.

 

ادیت عکس به افزایش فروش آنلاین و تجارت های الکترونیکی کمک شایانی می‌کند

 

اگر عکس‌های تعطیلات، عکس‌های خانوادگی، مهمانی‌ها یا تصاویر مناسبتی دارید که خاطرات خاصی ایجاد می‌کند، ویرایش تصاویر می‌تواند باعث به‌یادماندنی تر شدن آنها شود.

 

ادیت کردن عکس با فتوشاپ

 

 

ادیت تصویر همچنین می‌تواند به افزایش معرفی و دامنه تجارتها کمک کند و به تحقق پتانسیل آن کمک کند.

 

به عنوان مثال، اگر شما یک سرویس پذیرایی غذا یا یک تجارت املاک و مستغلات دارید و می‌خواهید مشتری‌های بیشتری جذب کنید، ویرایش تصویر می‌تواند به شما کمک کند این کار را با تصاویر خیره‌کننده انجام دهید و مشتریانی را که می‌خواهید تحت تأثیر قرار دهید جذب کنید.

 

ویرایش عکس

 

 

ادیت عکس پرتره‌ها نه‌تنها برای پرتره شخصی و افراد، بلکه برای استفاده در پروژه‌های تجاری مانند مد در مجلات و وب‌سایت‌های مدلینگ و همچنین خدمات آتلیه نیز قابل انجام است.

 

وقتی ویرایش و روتوش عکس این‌گونه پرتره‌ها انجام می‌شود، می‌توانید تضمین کنید که فروش به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

 

 

ویرایش عکس همچنین برای شرکت‌های خدمات املاک یا کارگزاران املاک و مستغلات مفید است، بخصوص اگر برای شغل خود وبسایت داشته باشید یا خدمات ملکی خود را مانند فروش و اجاره، در اپلیکیشن یا سایتها به اشتراک می گذارید.

 

می توانید با ادیت تصاویر املاک و خدمات خود، زیبایی ملک‌ها را افزایش دهید. این می‌تواند مشتری‌های مناسبی را به خود جلب کند و به فروش سریع‌تر و زودتر ملک کمک کند.

 

ویرایش تصاویر خاص مانند عروسی، تولد، جشن فارغ‌التحصیلی، مهمانی‌های سالگرد، دورهمی دوستانه و غیره، می‌تواند باعث احساس، جلوه زیباتر و پرجنب‌وجوش شدن خاطرات شود.

 

ادیت عکس باعث می‌شود که عکس‌ها حتی بیشتر سرگرم‌کننده باشند و خاطرات را با ماندگاری بیشتری حفظ کنند.

 

photo edit

 

 

 

جهت اینکه با واژه ادیت عکس که در گفتگوی روزمره به آن دست‌کاری عکس، روتوش عکس، ویرایش عکس و حتی فتوشاپ عکس می‌گوییم آشنا شویم بهتر است مواردی را باهم بررسی کنیم تا بدانیم به طور کلی چه تغییرات و مواردی جزو ادیت عکس است.

 

 برخی از این موارد عبارت‌اند از:

حذف یا تغییر پس‌زمینه عکس

هرگونه تغییر در پس‌زمینه تصاویر به هر دلیلی، تصویر را از حقیقت و اصل خود خارج می‌کند و باید آن را ادیت شده دانست، هرچند این تغییرات اندک باشد.

 

ویرایش عکس با فتوشاپ

 

در هنگام ویرایش تصاویر علاوه بر عناصر موجود در کادر باید به پس‌زمینه نیز بسیار توجه داشته باشید.

 

پس از پایان فرایند عکاسی و در هنگام ادیت تصاویر همیشه این نکته را مدنظر داشته باشید که عناصر مختلف باید به‌گونه‌ای در تصویر باشند که توجه مخاطب از سوژه بخصوص اگر کالای تبلیغاتی است قطع نشود.

 

بطور مثال در تصویر زیر با از بین بردن پس زمینه ساده و سایه محصول، جلوه ای جذاب تر به محصول داده ایم و توجه را بیشتر جلب می کند.

 

بهتر است پس‌زمینهٔ تصاویر ساده و یکنواخت باشد تا جلب‌توجه مخاطبان کاملاً به سوژه موردنظر معطوف باشد.

 

یادگیری ادیت عکس

 

 

اگر قصد دارید محصولی را در وبسایت، شبکه های اجتماعی و اینترنت برای فروش به اشتراک بگذارید، حتما مانند این مثال که در تصویر مشاهده می نمایید، پس زمینه را براحتی حذف کنید تا سوژه شما توی چشم باشد و موارد حواس پرت حذف شوند.

 

 

در عکاسی صنعتی توجه داشته باشید که استفاده از پس‌زمینه‌های شلوغ و پیچیده موجب می‌شود جلب‌توجه مخاطبان از سوژهٔ عکس به پس‌زمینه‌های شلوغ منتقل بشود.

 

اولین قدم برای مقابله با این مسئله ترکیب‌بندی مناسب و تعیین کادر صحیح برای عکاسی است. در صورتی که امکان تغییر فضا برای ایجاد یک پس‌زمینه ساده و یکنواخت نبود، پس از عکس‌برداری و در هنگام ویرایش پس‌زمینه ساده و مناسب را برای تصویر ایجاد کنید.

 

افزایش اشباع و اصلاح رنگ‌ها

یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که ادیتور حرفه‌ای در ادیت عکس برمی‌دارد، تصحیح رنگ عکس است. این کار باعث جان گرفتن رنگ‌ها در تصویر می‌شود و جلوه‌ای زیباتر به تصویر می‌دهد.

 

 تمام حرفه‌ای‌ها می‌دانند که چطور باید درجه‌بندی رنگ را به‌درستی مدیریت کرد.

  • قبل از تصحیح رنگ، مانیتور شما باید کالیبره شده باشد.

 

صبور باشید و سعی نکنید با بیش از حد رنگ اضافه‌کردن به یک عکس و اشباع زیاد رنگ‌ها، تصویر را از حالت طبیعی و واقعی خارج کنید.

 

در ادیت عکس، حدومرز را رعایت کنید.

در ویرایش تصویر، همیشه بیشتر و زیادتر به معنی بهتر و زیباتر نیست.

 

در نرم افزارهای ادیت عکس اگر واژهٔ  SATURATION را مشاهده کردید، با افزایش آن رنگ‌ها اشباع می‌شود. به طور مثال در تصویر زیر آبیه آسمان و دریا آبی‌تر شده است.

 

آموزش ویرایش عکس در فتوشاپ

 

 

در ادامه ویدئوهای آموزش اشباع رنگ در فتوشاپ را یاد خواهیم گرفت. در این ویدئوها همانند حرفه‌ای‌ها بروی رنگ تصاویر خود کار می‌کنیم.

 

فیلم‌های آموزش اشباع و جلوه‌دادن به رنگ‌های تصاویر به زبان ساده برای عزیزان مبتدی ساخته شده است، ولی شما چه حرفه‌ای باشید چه مبتدی این روش بهترین و تخصصی‌ترین روش اشباع رنگ است.

 

باعث می‌شود رنگ درون عکس‌های شما روح و جان تازه گرفته و زیباتر شوند.

 

اگر مبتدی هستید اما قصد دارید همانند حرفه‌ای‌ها تصاویر خود را ادیت کنید، به این آموزش‌ها خوش آمدید.

 

حتماً فتوشاپ و فیلتر Camera RAW را آپدیت کنید.

آموزش ادیت عکس با فتوشاپ

در ادامه به سراغ فیلم آموزش اشباع رنگ و تغییر رنگ عکس در فتوشاپ می رویم. در این فیلم های آموزشی ادیت عکس چه چیزی می آموزیم؟

 

  • تصحیح رنگ عکس در فتوشاپ

  • جلوه‌دادن به رنگ‌های تصاویر با فتوشاپ

  • افزایش اشباع و اصلاح رنگ‌ها در فتوشاپ

  • اشباع رنگ عکس در فتوشاپ

  • ویرایش رنگ عکس در فتوشاپ

  • اصلاح رنگ عکس در فتوشاپ

آموزش ادیت عکس در فتوشاپ

تغییر رنگ را با اشباع رنگ که در بالا توضیح داده ایم اشتباه نگیرید، اشباع رنگ در ماهیت رنگها تغییری ایجاد نمیکند. بلکه رنگ ها را پررنگ تر یا کم رنگ تر می کند.

 

اما تغییر رنگ بطور کلی در ماهیت رنگها تغییر ایجاد می کند.

 

روتوش عکس

روتوش عکس را به طور کاملاً جامع در این مقاله توضیح داده‌ایم که می‌توانید مطالعه بفرمایید، نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که روتوش به طور کلی به معنی دست‌کاری تصویر است اما در ایران بیشتر اصطلاح روتوش را برای ویرایش تصاویر چهره افراد و تغییر ظاهر با افزودن آرایش، اصلاح مو و غیره بکار می‌برند، ولی صاف کردن چین و چروک لباس یک شخص هم روتوش محسوب می‌شود.

 

  • همچنین در ( اینجا ) می توانید آموزش های رایگان روتوش عکس را تماشا کنید و سطح مهارت خود را افزایش دهید.

 

ادیت عکس در فتوشاپ

 

 

بهترین دوره آموزشی روتوش عکس در ایران کدام است؟

در بین بی‌شمار کلاس‌های حضوری و آنلاین روتوش عکس، شاید برای شما خواننده گرامی این سؤال پیش‌آمده است که بهترین دوره یادگیری روتوش ایران کدام است.

 

برای یافتن پاسخ سؤال حتماً ویدئو زیر را با دقت تماشا کنید

 

از سال 1399 با شیوع بیماری کرونا، بسیاری از مؤسسات و کلاس‌های حضوری آموزش روتوش به سراغ تدریس آنلاین رفتند و در بستر اینترنت مانند راه‌اندازی وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام شروع به آموزش نمودند

 

در این راستا بسیاری افراد سودجو که تجربه، دانش و تخصص در تدریس روتوش عکس ندارند فرصت را غنیمت شمرده و شروع به فروش دوره‌های غیراصولی و غیرحرفه‌ای کردند.

 

زیرا در محیط وب، به‌راحتی می‌توانند کمبود دانش خود را پنهان کنند و به‌سادگی هم‌وطنان را فریب دهند.

 

همین امر باعث شد تا در این بخش از مقاله به این نکته اشاره کنیم که تا عزیزان گرامی که قصد یادگیری حرفه‌ای روتوش را دارند آگاهانه‌تر کلاس یا دوره آنلاین را انتخاب کنند تا زمان، پول و سرمایه خود را از دست ندهند.

 

در ویدئو زیر مثالی زده شده است از افرادی که صلاحیت تدریس روتوش را ندارند و فقط محتواهای درون وب را کپی کرده و بفروش می‌رسانند.

 

از آنجا که وب‌سایت روتوشر مرجع تدریس حرفه‌ای روتوش عکس است و مدرسین باتجربه و با سابقه دارد، می‌تواند در این موضوع خاص به‌خوبی اظهارنظر کند، زیرا بسیاری از همین شیادان مطالب خود را از وب‌سایت روتوشر که کاملاً رایگان است کپی نموده و بفروش می‌رسانند.

 

رسیدگی به این تخلفات در حیطه فعالیت دست‌اندرکاران سایت روتوشر نیست و باید سازمان‌های مربوطه این کار را انجام دهند.

 

ما فقط می‌توانیم شفاف‌سازی کنیم و دوره‌های باکیفیت تولید نماییم، این تنها کمکی است که از ما ساخته است.

 

این اشخاص فقط هنرجو را به چاه انداخته و مانع رشد و شکوفایی شما می‌شوند. با کمی آگاهی می‌توانید جلو ضرر را بگیرید و سرمایه خود را حفظ کنید.

 

تفاوت بسیاری وجود دارد بین اشخاص و مدرسین که سال‌ها مطالعه کرده‌اند، تجربه دارند، علم، دانش، هنر در زمینه روتوش عکس دارند. با هنر عکاسی پرتره، نورپردازی چهره، زیبایی‌شناسی و ترکیب‌بندی آشنایی دارند با افرادی که تنها هنرشان کپی و دزدی است.

 

اگر شما هم تجربه موفق یا ناموفق شرکت در کلاس یا خرید دوره و پکیج آموزش روتوش عکس از وب‌سایت، صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرام مشابه دارید، برای آگاهی‌رسانی به دیگر دوستان در بخش کامنت‌ها معرفی نمایید

 

این کار شما به صدها نفر هم‌وطن مانند خودتان کمک می‌کند تا انتخابی درست داشته باشد و مورد سوءاستفاده و دام شیادان قرار نگیرند.

 

با امید اینکه همهٔ ایرانیان به روش صحیح فعالیت شغلی خود را شروع کنند و گسترش دهند.

 

آموزش ویرایش عکس

حذف یا اضافه‌کردن المان، آبجکت و سوژه در عکس

گاهی پیش می‌آید برای زیبایی تصویر مقداری آن را تمیز کنیم، مانند حذف سطل زباله از داخل یک عکس. حتی گاهی بعضی افراد در تصاویر گروهی شخصی را از آن عکس حذف می‌کنند.

 

ادیت کردن عکس

 

 

اگر عنصری مناسب نیست، آن را حذف نمایید.


اگر در هنگام ویرایش عکس تشخیص می‌دهید عنصری(المان، آبجکت، سوژه) در تصویر شما مناسب نیست، به‌راحتی عنصر موردنظر را از تصویر حذف نمایید.

 

در بسیاری از مواقع علی‌رغم توجه به‌تمامی جوانب، پس از پایان عکاسی متوجه می‌شوید عنصری در تصویر وجود دارد که مناسب فضا نیست.

 

ممکن است وجود این عنصر نامناسب موجب انحراف حواس بیننده از سوژه به این عنصر نامناسب بشود. بسیاری از عکاسان در این موارد تلاش می‌کنند تا با ویرایش این عنصر از میزان اثرگذای آن بر تصویر کاسته بشود، و در بسیاری از مواقع حذف این عنصر نامطلوب مناسب‌ترین راه محسوب می‌شود.

 

مانند تصویر زیر، که شخص در پس زمینه عکس حذف شده است و تمام توجه بیننده به سوژه اصلی یعنی کودک هدایت می شود.

 

آموزش ادیت عکس

 

 

تغییر روشنایی و کنتراست

در ادامه فیلم آموزش ادیت عکس، تغییر نور و روشنایی عکس را یاد خواهیم گرفت. مانند:

  • تغییر روشنایی و کنتراست تصویر در فتوشاپ

  • اصلاح روشنایی و کنتراست تصویر با فتوشاپ

  • تنظیم روشنایی و کنتراست تصویر با فتوشاپ

 

تصاویر شما چه با موبایل یا دوربین عکاسی ثبت شده باشند، قبل از به اشتراک گذاشتن در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، چاپ کردن، ارائه و شرکت در مسابقات عکاسی، باید نور و روشنایی مناسبی داشته باشد.

 

به همین دلیل در ویدئوهای زیر، به راحتی این کار را انجام می‌دهیم.

 

اکنون وقت آن رسیده تا با دو مفهوم مهم و اساسی در عکاسی و ادیت عکس آشنا شوید.

 

Over Exposur

جزئیات تصاویر و عکس، در روشنایی بیش از اندازه و زیاد از بین رفته و ناپدید شده

 

Under Exposur

جزئیات درون عکس، در تاریکی زیاد و بیش از اندازه از بین رفته و ناپدید شده

 

هنگام ادیت عکس باید به این دو مورد توجه کرد و در صورت لازم، این دو را متعادل کرد تا به نور مناسب در عکس دست یابیم.

 

Exposure

روشنایی را در کل تصویر و تمام عکس، افزایش یا کاهی می‌دهد.

 

Highlights

فقط در مناطق روشن عکس تأثیر می‌گزارد. نواحی روشن تصویر را می‌توانیم کنترل کنیم. پرنورتر یا کم نور تر کنیم.

 

Whites

فقط مناطق سفید عکس را کنترل می‌کند. سفیدی عکس را کمتر یا بیشتر می‌کند.

 

Shadows

در مناطق سایه تأثیر می‌گزارد. می‌توانیم سایه‌های درون عکس را افزایش یا کاهش دهیم.

 

Black

نواحی سیاه و تیره عکس را کنترل می‌کند. مناطقی که خیلی تاریک و سیاه هستند را، این سیاهی را می‌توانیم کاهش یا افزایش دهیم.

 

  • تمامی آموزش‌های سایت روتوشر در بستر نرم‌افزار فتوشاپ انجام می‌شود.

  • اگر کار با این نرم‌افزار را بلد نیستید می‌توانید به دورهٔ رایگان آموزش فتوشاپ مقدماتی در ( اینجا ) بروید و مشاهده نمایید.

آموزش ویرایش عکس با فتوشاپ

در این بخش قصد داریم شارپ سازی عکس در فتوشاپ را آموزش ببینیم و یاد خواهیم گرفت که چطور عکس را در فتوشاپ شارپ و واضح کنیم.

 

شارپ سازی تصویر با فتوشاپ

شارپ و واضح کردن عکس در فتوشاپ

شارپ کردن عکس با فتوشاپ

 

نکته‌ای که باید توجه داشته باشیم این است که برای دستیابی به تصویری شارپ، باید در هنگام عکاسی تمام تنظیمات را به‌درستی انجام دهیم. مانند فوکوس مناسب، جلوگیری از لرزش دوربین و دست، سوژه تکان نخورد و استفاده از سه‌پایه دوربین عکاسی، استفاده از سرعت شاتر مناسب.

 

موارد بالا باید قبل از ادیت عکس از سوی عکاس و سوژه صورت بگیرد تا ما عکسی باکیفیت و شارپ داشته باشیم، اما اگر به هر دلیلی تصویر تار شد و یا بخشی از تصویر را قصد شارپ سازی داشتیم، آموزش‌های زیر می‌تواند به شما کمک کند.

 

آموزش ادیت عکس در فتوشاپ

 

شارپ و واضح کردن عکس در فتوشاپ روش‌های زیادی دارد که من برای شما ساده‌ترین روش‌ها را آموزش می‌دهم تا بتوانید به‌راحتی تصاویر خود را واضح‌تر کنید و نتیجه مطلوب را کسب کنید.

 

فتوشاپ قادر است تصاویر تار شده را واضح کند ولی این کار کمی در پیکسل‌های عکس تأثیر می‌گزارد، پس سعی کنید در شارپ سازی عکس و استفاده از گزینه‌ها زیاده‌روی نکنید.

 

یکی از مشکلاتی که در زیاده‌روی شارپ سازی پیش می‌آید، ایجاد نویز در عکس است و شدت نویز در عکس باعث تخریب و بی‌کیفیت شدن عکس می‌شود.

 

مقدار تغییر اعداد و گزینه‌هایی که در آموزش مشاهده خواهید کرد ثابت نمی‌باشد، یعنی در هر عکس متغیر است. به همین دلیل سعی کنید با اعداد و گزینه‌ها بازی کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

 

در نظر داشته باشید که اعداد مشخص شده در تصاویر داخل ویدئو آموزشی، مختص همین عکس خواهد بود و برای اعمال تغییرات بر روی سایر عکس‌ها ممکن است این اعداد تغییر کند؛ بنابراین برای واضح کردن تصاویر خود، اعداد مختلفی را امتحان کنید تا به نتیجهٔ مطلوب برسید.

 

به‌عنوان مدرس از شما توقع دارم ویدئوها را با دقت تماشا کنید و توضیحات را گوش دهید، درک صحیح از نحوه کار گزینه‌ها و ابزارها باعث می‌شود شما بتوانید هر عکس و تصویری را به‌درستی شارپ کنید و فقط از یک الگو ثابت تقلید نکنید.

 

سؤالات خود را در بخش کامنت‌ها و یا واتس‌اپ به گوش من برسانید.

یادگیری ادیت عکس

تبدیل عکس‌ سیاه‌وسفید به‌عکس‌ رنگی و بالعکس

به‌منظور متمایز شدن تصویر بررسی کنید که آیا تک‌رنگ شدن تصویر به جذابیت بیشتر می‌انجامد یا نه. در بعضی از شرایط گرفتن رنگ از محیط و تبدیل تصاویر رنگی به سیاه‌وسفید می‌تواند بسیار زیبا و خلاقانه باشد.

 

ادیت عکس با فتوشاپ

 

 

  • عزیزان، خواننده گرامی ، آموزش های بیشتری درباره هر یک موارد ذکر شده در این مقاله را می توانید در بخش “آموزش های رایگان” مشاهده نمایید. فیلم های بیشتری در ( اینجا ) موجود است.

 

 

بازگشت به لیست

این مطالب پیشنهاد میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *